Till innehållet
  • Hur registrerar du dig i bostadskön?

    Du registrerar dig som bostadssökande här på vår webb.

    För att registrera dig behöver du ha en egen e-post. Efter att du har registrerat dig och betalat den årliga köavgiften kan du börja intresseanmäla dig för bostäder.  

    Du kan ställa dig i bostadskön från den dag du fyller 16 år.

    Klicka här för att registrera dig i bostadskön.

    Ladda ner manual för registrering.

  • Har du fyllt 65 år?

    Du som fyllt 65 år erbjuds extra hjälp via telefon genom hela förmedlingsprocessen.

    För att göra det ännu enklare för dig som fyllt 65 år erbjuder vi hjälp via telefon. Självklart är det helt frivilligt att ta del av hjälpen, men om så önskas finns vi där som ett extra stöd genom hela processen. Vi erbjuder hjälp med allt från registrering och val av betalningsmetod till intresseanmälningar och att tacka ja eller nej till en bostad.

    För dig som söker senior- och trygghetsboende

    Senior- och trygghetsbostäder är alltid publicerade i 8 dagar. Genom att ringa till oss en gång i veckan på samma dag så kommer du inte att missa någon bostad. Visningen är alltid fem dagar efter att bostaden avpublicerats från vår webb. Efter visningen har du alltid två helgfria dagar på dig att lämna besked till oss huruvida du vill ha bostaden eller ej.

     

  • Hur fungerar bostadskön?

    Vi förmedlar bostäder i turordning efter kötid.

    Alla som står i bostadskön står i en gemensam kö. Lediga bostäder förmedlas i turordning efter kötid. Bostadsförmedlingen kommer att föreslå dig som hyresgäst till hyresvärden om du uppfyller hyresvärdens kriterier och är den som har längst kötid bland de som har intresseanmält sig för bostaden.

    Lär mer om förmedlingsprocessen.

  • Hur betalar du köavgiften?

    Du kan betala din köavgift via Autopay, med bankkort eller via inbetalningskort.

    I samband med att du registrerar dig i kön får du välja hur du vill betala din köavgift. Du kan betala via Autopay, med bankkort eller via ett inbetalningskort som skickas till dig via e-post eller post.

    Genom att vara ansluten till Autopay genomförs betalningen av din köavgift automatiskt. Köavgiften betalas när det är dags, cirka 30 dagar innan din aktuella betalningsperiod slutar. Det enda du behöver göra är att hålla dina kortuppgifter uppdaterade samt se till att det finns pengar på ditt konto. Du slipper oroa dig för att missa betalningen av din köavgift och förlora din kötid. Tryggt och enkelt.

    Dags att betala köavgiften igen?

    På Mina sidor kan du enkelt välja hur du vill betala din köavgift. Du kan välja att betala med bankkort eller inbetalningskort, alternativt genom att ansluta till Autopay. Om du inte betalar inom 60 dagar efter att du registrerat dig eller föregående betalningsperiod förlorar du din plats i bostadskön.

    Har du några frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

  • Hur ser du hur lång din kötid är?

    Du kan se din kötid genom att logga in på Mina sidor.

    Du hittar din kötid högst upp på sidan i den gråa informationsrutan med rubriken "I bostadskön sedan: ”ÅÅÅÅ-MM-DD"

    Din kötid beräknas från den tidpunkt du registrerar dig i vår bostadskö eller när du ställde dig i kö hos någon av de hyresvärdars vars kö vi tagit emot. Om du står i flera köer som vi tar emot är det alltid den längsta kötiden som kommer att räknas. 

  • Hur söker du ett studentboende i Uppsala?

    Du som är student eller ska börja studera kan söka studentboende hos oss.

    Under Lediga bostäder kan du filtrera och se vilka studentbostäder som är lediga just nu.

    Du som får en studentbostad behåller din kötid när du tecknar hyreskontrakt.

    Här kan du läsa vanliga frågor och svar om studentboende

  • Hur registrerar du dig som saknar svenskt personnummer?

    Du som saknar svenskt personnummer kan registrera dig via länken nedan.

  • Hur registrerar du dig om du har skyddade uppgifter?

    Du som har skyddade uppgifter registrerar dig som vanligt. Dina uppgifter skyddas automatiskt.

  • Vad kostar det?

    Du betalar en årsavgift på 305 kronor för att stå i bostadskön och ytterligare en avgift när du får ett hyreskontrakt, en så kallad förmedlingsavgift.

    Din köavgift gäller i 12 månader från din registrering eller från föregående betalningsperiod.

    När du får en bostad genom oss så tar vi ut en förmedlingsavgift på 1 000 kronor. Du betalar avgiften efter att du har skrivit på hyreskontraktet. För studentbostäder är förmedlingsavgiften 625 kronor. Du som tecknar ett tidsbegränsat hyreskontrakt, "Korttidskontrakt" behöver inte betala förmedlingsavgift.

    Det är Uppsala kommunfullmäktige som beslutar vad köavgiften och förmedlingsavgiften ska kosta. Anledningen till att det kostar att stå i bostadskön är att Bostadsförmedlingen ska vara självfinansierad och inte betalas av skatter.

  • Vad händer om du inte betalar din köavgift i tid?

    Om du inte betalar din köavgift i tid förlorar du din plats i bostadskön.

    Du betalar köavgiften enklast genom att logga in på Mina sidor. Om du inte betalar inom 60 dagar efter att du registrerat dig eller föregående betalningsperiod förlorar du din plats i bostadskön.

  • Hur anmäler du intresse för en bostad?

    Under Lediga bostäder kan du söka och anmäla ditt intresse för de bostäder vi just nu annonserar.

    För att kunna göra en intresseanmälan behöver du vara inloggad på Mina sidor

    Du kan anmäla intresse för hur många bostäder du vill. Viktigt att komma ihåg är dock att inte anmäla intresse på bostäder du inte vill ha eller inte uppfyller kriterierna för. Kriterierna för en bostad sätts av den aktuella hyresvärden och framgår i bostadsannonsen, det vill säga på samma sida som du anmäler intresse för en bostad.

    Du kan ta bort din intresseanmälan när du vill, så länge du inte är först i kön efter att du har svarat ja till bostaden.

  • Hyresvärdens kriterier

    För att bli godkänd som hyresgäst behöver du uppfylla de kriterier som hyresvärden sätter för bostaden. Kriterierna står i annonsen.

    Kriterierna kan till exempel gälla typ av inkomst, inkomst av viss storlek, eller en viss ålder. I vissa fall kan hyresvärden även sätta särskilda kriterier för vissa bostäder, till exempel att rökning eller pälsdjur inte är tillåtet i bostaden och fastigheten. Kriterierna framgår alltid i bostadsannonsen.

    Här kan du läsa om hyresvärdarnas kriterier.

  • Hur lång tid tar det att få en bostad genom oss?

    Hur lång tid det kan ta att få en bostad genom oss varierar.

    Det finns både de som har fått en bostad genom oss med kort kötid och de som har fått en bostad genom oss med längre kötid. Hur lång tid det tar innan man får en bostad varierar och kan bero på flera olika saker som hyra, storlek, område, och hur många som anmäler intresse för bostaden. Din kötid blir aktuell först när du anmäler intresse för en bostad.

    En sak som kan vara bra att veta är att du kan anmäla intresse på flera olika boendetyper. Vi förmedlar bland annat studentbostäder, ungdomsbostäder, seniorbostäder och trygghetsbostäder.

  • Hur bevakar du bostäder?

    Skapa en bevakning genom att använda filtret på Lediga bostäder

    Du kan skapa en bevakning på sidan Lediga bostäder när du är inloggad på vår webb.

    1. Logga in på Mina sidor och gå till sidan Lediga bostäder.
    2. Använd filtret för att välja vilken typ av bostäder som du är intresserad av. 
    3. Klicka på ”Bevaka” knappen
    4. Namnge din bevakning. Låter du bli att skriva in ett namn får din bevakning ett namn automatiskt. Tryck på Spara.

    E-post kommer att skickas till dig med bostäder som motsvarar dina val, max en gång per dag.

    Se dina bevakningar

    Under fliken ”Bevakningar” på Mina sidor kan du se de bevakningar du har sparat.  Du kan ha upp till 5 bevakningar samtidigt. Här har du även möjlighet att ändra om du vill ha dagliga e-postutskick eller inte. När du inte längre har behov av en bevakning kan du välja att ta bort den. 

    E-post

    När vi publicerar en ledig bostad som matchar din bevakning kommer e-post att skickas till dig. Du får ett e-postmeddelande per dag för de bostäder som matchar din bevakning

  • Vad är en förmedlingsavgift?

    När du tecknar ett hyreskontrakt genom oss ska du betala en förmedlingsavgift.

    Förmedlingsavgiften är 1 000 kronor, med undantag för studentbostäder. Förmedlingsavgiften för studentbostäder är 625 kronor. Du som tecknar ett tidsbegränsat hyreskontrakt, "Korttid" behöver inte betala förmedlingsavgift.

    Du kan läsa mer om förmedlingsavgiften i våra Kö- och förmedlingsregler.

  • Är min betalning säker?

    Vi använder företaget PayEx som betalningslösning på vår webb så din betalning sker på ett säkert och tryggt sätt.

    PayEx betalningslösning är säker och certifierad enligt PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

    Vi använder SSL (Secure Socket Layer) som skapar en säker och krypterad förbindelse mellan din dator och PayEx. All överföring sker tryggt utan att obehöriga kan komma åt någon information.

    Betalningsuppgifter såsom kortnummer eller kortkoder sparas inte hos Uppsala Bostadsförmedling utan hanteras av PayEx. För mer information om PayEx och deras tjänst kan du klicka här.

  • Överlåta kötid?

    Det är inte möjligt att överlåta din kötid till någon annan person.

    Du kan inte överta någon annans kötid eller låta någon annan överta din kötid, förutom vid dödsfall.  

    Om den sökande avlider kan du som är efterlevande make/maka eller sambo (enligt sambolagen SFS 2003:379) få ärva kötiden. Som sambo behöver du ha varit folkbokförd på samma adress som den avlidne de senaste 6 månaderna för att kunna ärva kötiden. I övriga fall kan inte kötid ärvas. 

  • Hur avregistrerar du dig?

    Just nu finns det två olika sätt som du kan avregistrera dig på.

    Om du inte vill stå kvar i bostadskön kan du låta bli att betala köavgiften innan nästa betalningsperiod startar. Vi tar bort en person ur kön om personen inte betalar sin köavgift inom 60 dagar efter registrering eller 60 dagar efter föregående betalningsperiod har tagit slut.

    Vi tar även bort en person ur kön på personens begäran. Om du vill avregistrera dig kan du kontakta oss via mejl eller telefon, vi kommer då att hjälpa dig vidare. Om du har Mobilt BankID vill vi tipsa dig om att ha det nära till hands, så att vi kan hjälpa dig så snabbt som möjligt.