Till innehållet

Visning av bostäder under pandemin

Nedan följer information om hur den aktuella situationen påverkar dig som bostadssökande, och om hur du som nuvarande hyresgäst kan hjälpa till.

Visning av bostäder

De fysiska bostadsvisningarna har påverkats stort av pandemin. Vi har full förståelse för att man vill se sin nya bostad innan man tackar ja. För att tillgodose detta arbetar vi tillsammans med hyresvärdarna för att kunna erbjuda digitala visningsalternativ istället. Målet är att så många hyresvärdar som möjligt ska erbjuda digitala visningar. I de fall ingen visning erbjuds behöver bostadssökande i dagsläget förhålla sig till de bilder och den information som finns i bostadsannonsen. I bostadens annons framgår om det är fysisk visning, digital visning eller ingen visning av bostaden.

Digitala visningar – så kan du som hyresgäst bidra

I samband med att vi förmedlar en bostad arbetar vi för att hyresvärden eller den nuvarande hyresgästen ska filma eller fota bostaden. Det är här du som utflyttande hyresgäst kan bidra. Som stöd till dig har vi på bostadsförmedlingen tagit fram en manual för hur du fotar/filmar, samt skickar materialet till oss. Manualen hittar du längst ner på sidan. Den digitala visningen redigeras sedan av bostadsförmedlingen och görs tillgänglig för de personer som är aktuella för bostaden. Om vi arbetar tillsammans kan fler bostadssökande få möjlighet att se sin framtida bostad digitalt.

Till dig som ska gå på fysisk visning

I dagsläget kan även inplanerade visningar komma att ställas in. Om detta skulle ske kommer du som blivit inbjuden till visningen att få information via mail. Du som upplever symptom på covid-19 (även lindriga symptom) bör inte gå på visning av en bostad.

Kundmottagningen hålls stängd

På grund av coronaviruset kommer vår kundmottagning tillfälligt hållas stängd. Vi har med anledning av detta valt att utöka våra telefontider. Vår kundservice är tillgängliga på telefon måndag- torsdag klockan 09:00 – 12:00 och 13:00 – 15:00, samt fredagar 09:00 – 12:00

Mejlen besvaras inom ramen för våra kontorstider.

Telefon kundservice: 0771-71 00 00
E-post kundservice: info@bostad.uppsala.se

Allmänna råd

Kom ihåg att tvätta händerna i minst 30 sekunder. Nys i armvecket och stanna hemma om du har minsta symptom på snuva, hosta och feber. Mer information om Coronaviruset kan du hitta på:

www.krisinformation.se
www.folkhälsomyndigheten.se
www.uppsalakommun.se

Ta hand om er!

Texten uppdateras löpande. Senast uppdaterad 12 november 2020.